تجزیه و تحلیل تعیین خط گرانپری اتریوم ایرویز ابوظبی 2024
تاریخ: 6 تا 8 دسامبر 2024
محل برگزاری: پیست یاس مارینا، جزیره یاس
موقعیت | شماره | راننده | ماشین | Q1 | Q2 | Q3 | تعداد دور |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | نوریس | مکلارن مرسدس | 1:23.682 | 1:23.098 | 1:22.595 | 16 |
2 | 81 | پیاستری | مکلارن مرسدس | 1:23.640 | 1:23.199 | 1:22.804 | 16 |
3 | 55 | ساینز | فراری | 1:23.487 | 1:22.985 | 1:22.824 | 16 |
4 | 27 | هولکنبرگ | هاست فراری | 1:23.722 | 1:23.040 | 1:22.886 | 17 |
5 | 1 | ورستاپن | ردبول ریسینگ هوندا | 1:23.516 | 1:22.998 | 1:22.945 | 15 |
6 | 10 | گسلی | آلپین رنو | 1:23.548 | 1:23.086 | 1:22.984 | 18 |
7 | 63 | راسل | مرسدس | 1:23.678 | 1:23.283 | 1:23.132 | 19 |
8 | 14 | آلونسو | آستون مارتین آرامکو مرسدس | 1:23.794 | 1:23.268 | 1:23.196 | 19 |
9 | 77 | بوتاس | کیک سابر فراری | 1:23.481 | 1:23.341 | 1:23.204 | 15 |
10 | 11 | پرز | ردبول ریسینگ هوندا | 1:23.559 | 1:23.379 | 1:23.264 | 18 |
11 | 22 | تسunodا | RB هوندا | 1:23.735 | 1:23.419 | 12 | |
12 | 30 | لاوسن | RB هوندا | 1:23.733 | 1:23.472 | 12 | |
13 | 18 | استرول | آستون مارتین آرامکو مرسدس | 1:23.729 | 1:23.784 | 14 | |
14 | 16 | لکلرک | فراری | 1:23.302 | 1:23.833 | 12 | |
15 | 20 | مگنوسن | هاست فراری | 1:23.632 | 1:23.877 | 11 | |
16 | 23 | آلبون | ویلیامز مرسدس | 1:23.821 | 6 | ||
17 | 24 | ژو | کیک سابر فراری | 1:23.880 | 6 | ||
18 | 44 | همیلتون | مرسدس | 1:23.887 | 7 | ||
19 | 43 | کولاپینتو | ویلیامز مرسدس | 1:23.912 | 6 | ||
20 | 61 | دوهان | آلپین رنو | 1:24.105 | 6 |
نکات برجسته:
- نوریس با زمان 1:22.595 سریعترین دور را در بخش Q3 ثبت کرد.
- پیاستری و ساینز نیز به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند، نشاندهنده عملکرد قوی تیم مکلارن.
- ورستاپن هم بعد از یک رقابت نزدیک در بخشهای اولیه، در رده پنجم ایستاد.
گزارش تعیین خط گرانپری ابوظبی 2024 : نوریس قهرمان
لندو نوریس از جایگاه پول مسابقه در گرندپری ابوظبی شروع خواهد کرد و همتیمیاش، اسکار پیاستری را به دنبال خود خواهد داشت تا قفل شدن جایگاههای پیشتاز مکلارن را در این آخر هفته جشن بگیرد، جایی که این تیم امیدوار است عنوان سازندهای که مدتها در انتظارش بودهاند را کسب کند.
لاندو نوریس با ثبت زمان 1:22.595، موفق به کسب جایگاه نخست در تعیین خط گرانپری ابوظبی شد و همتیمیاش، اسکار پیاستری، نیز در رده دوم قرار گرفت تا تیم مکلارن دو ردیف جلو را تصاحب کند. این موفقیت در حالی به دست آمد که مکلارن در تلاش است تا عنوان سازندگان را که مدتها در انتظار آن بوده، به دست آورد.
نوریس در دورهای پایانی Q3 توانست با زمان 1:22.595 از حریفانش پیشی بگیرد و با 0.209 ثانیه فاصله، پیاستری را پشت سر بگذارد. کارلوس ساینز از فراری در رده سوم ایستاد و نیکو هولکنبرگ نیز در آخرین مسابقهاش برای هاست، جایگاه چهارم را به دست آورد. مکس ورستاپن در نهایت در رده پنجم قرار گرفت و پییر گسلی از آلپین در رده ششم و جورج راسل از مرسدس در رده هفتم ایستادند.
فرناندو آلونسو با کسب جایگاه هشتم برای آستون مارتین، به والری بوتاس که به رده نهم صعود کرد، نزدیک شد. سرجیو پرز نیز جایگاه دهم را برای ردبول به دست آورد.
لحظات مهم مرحله مقدماتی گرندپری ابوظبی:
Q1 :
لکلرک سریعترین و خروج زودهنگام همیلتون
در پی سه جلسه تمرینی که در روزهای جمعه و شنبه برگزار شد و هر کدام به یک راننده متفاوت اختصاص داشت، توجهات به مرحله مقدماتی در پیست یاس مارینا معطوف شد تا جایگاه رانندگان برای گرندپری پایانی فصل تعیین شود.
استیون استرول، راننده کانادایی، اولین کسی بود که در دقایق ابتدایی Q1 به پیست آمد و زمان اولیه را ثبت کرد. در حالی که تیم مرسدس پس از دورهای اولیه با تایر سخت به پیت بازگشت، اکثر رانندگان به زودی با تایر نرم به پیست رفتند.
پرس در ابتدا زمان خود را ثبت کرد، اما پس از آن زمانش به دلیل تجاوز از خطوط پیست حذف شد. با گذشت نیمهی اول مرحله، کارلوس ساینز با ثبت سریعترین زمان در صدر قرار گرفت و مکس ورستاپن و مگنوسن در تعقیب او بودند. مگنوسن پس از عملکرد چشمگیرش در FP3 برای تیم هااس، به خوبی در این مرحله ظاهر شد.
در همین حال، کولاپینتو در تیم ویلیامز دچار مشکل شد و در بین رانندگانی بود که در منطقه خطر قرار داشتند، در کنار دوهان، لاوسون، آلبون و پرز. گاسلی و ژو نیز در ردههای 14 و 15 در حال رقابت برای صعود بودند.
با نزدیک شدن به دقایق پایانی، صفی در خط پیت تشکیل شد و خبر خوبی برای پرز به وجود آمد، زیرا زمان قبلاً حذفشدهاش دوباره به ثبت رسید و او را به رده سوم جدول زمانبندی رساند. بوتاس از تیم کیک سابرو با یک زمان شگفتانگیز به رده اول صعود کرد و ساینز را در صدر جدول کنار زد. لکلرک نیز با ثبت زمان 1:23.302 به عنوان سریعترین راننده شناخته شد و گاسلی نیز به جمع پنج راننده برتر پیوست.
در طرف دیگر، لوئیس همیلتون نتوانست زمان خود را بهبود بخشد و در آخرین مرحله مقدماتیاش به عنوان راننده مرسدس، در رده 18 قرار گرفت. قهرمان هفتبار مسابقات جهان گفت: "این را بدجوری خراب کردم." بازپخشها نشان داد که او بر روی یک مانع رهاشده زیر خودرویش حرکت کرده که به نظر میرسید توسط مگنوسن به پیست منتقل شده باشد.
رانندگان دیگری که از Q1 حذف شدند شامل آلبون و ژو در ردههای 16 و 17، کولاپینتو در رده 19 و دوهان که در اولین مرحله مقدماتیاش شرکت کرده بود، در رده 20 بودند.
حذفشدگان: آلبون، ژو، همیلتون، کولاپینتو، دوهان
Q2 :
ساینز در صدر، لکلرک حذف و بوتاس درخشش میکند.
در آغاز مرحله دوم (Q2) گرندپری ابوظبی، مکس ورستاپن با یک دور سریع، فعالیتها را آغاز کرد و بهطور موقت از پیست بهرهبرداری کرد تا اینکه سایر خودروها به او ملحق شدند. در همین حال، ناظران مسابقه اعلام کردند که هولکنبرگ پس از این جلسه به دلیل حادثهای در خروج از پیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ورستاپن با ثبت زمان 1:22.998 ثانیه در دور اول خود، که با تایرهای جدید انجام شد، به سرعت در صدر جدول قرار گرفت و از رقبایش جلو افتاد. در حالی که دو راننده مکلارن در تعقیب قهرمان جهان بودند، هر دو با تایرهای استفادهشده به پیست آمده بودند و این نشان میداد که میتوانند در دورهای دوم خود با تایرهای جدید، عملکرد بهتری داشته باشند.
با گذشت پنج دقیقه از زمان باقیمانده، نامهای آلونسو، استرول، مگنوسن، بوتاس و گاسلی در خطر حذف قرار داشتند و صفی شلوغ در خط پیت شکل گرفت، زیرا همه رانندگان به دنبال ثبت دورهای نهایی خود بودند. با این حال، ورستاپن به نظر میرسید که احساس امنیت میکند و از خودرو خارج شده و کلاه و بالاکلاوای خود را برداشت.
مگنوسن نتوانست به Q3 راه پیدا کند و در رده 12 باقی ماند، در حالی که همتیمیاش، هولکنبرگ، به رده دوم صعود کرد. در طرف دیگر، لکلرک به دلیل قرار گرفتن در منطقه حذف، در خطر جدی قرار گرفت.
آلونسو زمان خود را بهبود بخشید و به رده ششم رسید، در حالی که فراریها نفس راحتی کشیدند، زیرا لکلرک به رده اول صعود کرد، اما زمان او به دلیل تخلف از قوانین حذف شد و او در رده 13 قرار گرفت، به این معنی که به دلیل جریمه 10 ردهای، فردا از انتهای خط شروع خواهد کرد.
همتیمیاش، ساینز، با زمان سریعترین دور در رده اول قرار گرفت و بوتاس نیز با صعود به رده نهم، تحسین هواداران تیم کیک سابرو را برانگیخت. با عبور پرز به مرحله سوم (Q3)، تسونودا، لاوسون، استرول، لکلرک و مگنوسن از دور مسابقه حذف شدند.
حذفشدگان: تسونودا، لاوسون، استرول، لکلرک، مگنوسن
Q3 :
نوریس به قطب میرسد، ورستاپن در رده پنجم
با آغاز مرحله نهایی (Q3) گرندپری ابوظبی، بیشتر رانندگان برتر سریعاً به پیست آمدند، اما مکس ورستاپن در اولین تلاش خود توجهها را جلب کرد. او در آخرین گوشه تقریباً کنترل خودرو را از دست داد، اما این لحظه به او اجازه داد تا با زمان 1:22.945 ثانیه، سریعترین دور را ثبت کند.
این زمان او را تنها 0.004 ثانیه از لاندو نوریس در رده دوم جلوتر قرار داد، در حالی که کارلوس ساینز در رده سوم و نیکو هولکنبرگ با یک عملکرد شگفتانگیز در رده چهارم برای تیم هااس قرار گرفت. او اسکوتر پیاسری نیز به دلیل حذف زمانش به رده نهم سقوط کرد، اما پس از آن زمان او دوباره تأیید شد و او را به رده سوم بازگرداند.
تمام توجهات به دورهای نهایی معطوف شد، جایی که هولکنبرگ با ثبت زمان شگفتانگیز، موقتی به رده اول صعود کرد، اما پیاسری بلافاصله او را از صدر جدول کنار زد. به زودی زمانهای بیشتری ثبت شد و در حالی که دیگران نتوانستند زمان پیاسری را بهبود بخشند، همتیمیاش نوریس توانست با ثبت زمان 0.209 ثانیه بهتر، به رده اول برسد.
ساینز نزدیکترین رقیب نوریس در رده سوم بود، در حالی که هولکنبرگ در نهایت در رده چهارم قرار گرفت و ورستاپن از رده پنجم مسابقه را آغاز خواهد کرد. گاسلی نیز در یک نمایش خوب دیگر برای راننده آلپاین، در رده ششم قرار گرفت و از راسل در رده هفتم و آلونسو در رده هشتم جلوتر بود.
بوتاس برای آخرین مسابقهاش به عنوان راننده کیک سابرو در رده نهم قرار خواهد گرفت و پرز نیز در رده دهم قرار دارد، در حالی که شایعاتی درباره آیندهاش در تیم ردبول وجود دارد.
نکات کلیدی:
- جلسه تعیین خط برای چارلز لکلرک در Q2 به پایان رسید، زیرا زمان او به دلیل خروج از محدوده پیست حذف شد و او در رده 14 قرار گرفت که به دلیل جریمه 10 ردیفی، در انتهای گرید شروع خواهد کرد.
- لوئیس همیلتون در آخرین جلسه تعیین خطش برای مرسدس نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و در رده 18 به پایان رساند، پس از اینکه با یک موانع شل برخورد کرد.
- در Q1، الکس آلبون از ویلیامز در رده 16، ژو گوانیو از کیک سابر در رده 17، فرانکو کولاپینتو از ویلیامز در رده 19 و جک دوهان از آلپین در رده 20 حذف شدند.
نظرات کلیدی:
نوریس گفت: "این یک روز کامل برای ما بود. احتمالاً کمی دشوارتر از آنچه که انتظار داشتیم، بود. ما در تمام طول آخر هفته بسیار سریع بودیم و از 1-2 خود راضی هستیم، اما فقط کمی سختتر از آنچه که دوست داشتیم، بود."
برنامه بعدی:
گرانپری ابوظبی 2024 قرار است روز یکشنبه ساعت 17:00 به وقت محلی آغاز شود. برای مشاهده نتایج مسابقه از پیست یاس مارینا، به CAREXPRESS.IR مراجعه کنید.