فرمول 1 قطر ایرویز - جایزه بزرگ قطر 2024 - اسپرینت
تاریخ: 29 نوامبر تا 1 دسامبر 2024
محل برگزاری: پیست بینالمللی لوسیل، لوسیل
نتایج مسابقه اسپرینت:
ردیف | شماره | راننده | تعداد دور | زمان/کنارهگیری | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|
1 | 81 | پیاسری | 19 | 27:03.010 | 8 |
2 | 4 | نوریس | 19 | +0.136 ثانیه | 7 |
3 | 63 | راسل | 19 | +0.410 ثانیه | 6 |
4 | 55 | ساینز | 19 | +1.326 ثانیه | 5 |
5 | 16 | لکلرک | 19 | +5.073 ثانیه | 4 |
6 | 44 | همیلتون | 19 | +5.650 ثانیه | 3 |
7 | 27 | هولکنبرگ | 19 | +8.508 ثانیه | 2 |
8 | 1 | ورستاپن | 19 | +10.368 ثانیه | 1 |
9 | 10 | گاسلی | 19 | +14.513 ثانیه | 0 |
10 | 20 | مگنوسن | 19 | +15.485 ثانیه | 0 |
11 | 14 | آلونسو | 19 | +19.204 ثانیه | 0 |
12 | 77 | باتاس | 19 | +23.351 ثانیه | 0 |
13 | 18 | استرول | 19 | +24.421 ثانیه | 0 |
14 | 31 | اوکان | 19 | +30.379 ثانیه | 0 |
15 | 23 | آلبون | 19 | +33.062 ثانیه | 0 |
16 | 30 | لاوسون | 19 | +34.356 ثانیه | 0 |
17 | 22 | تسونودا | 19 | +35.102 ثانیه | 0 |
18 | 43 | کولاپینتو | 19 | +35.639 ثانیه | 0 |
19 | 24 | ژو | 19 | +71.436 ثانیه | 0 |
20 | 11 | پرز | 19 |
گزارش اسپرینت مسابقه فرمول 1 قطر 2024 :
پیروزی پیاستری در اسپرینت قطر: نوریس در آخرین پیچ به همتیمیاش اجازه پیشیگیری داد
اسکار پیاستری در اسپرینت گرند پری قطر به پیروزی رسید، در حالی که همتیمیاش لاندو نوریس که از ابتدا مسابقه را رهبری میکرد، در آخرین لحظه کنار رفت تا به پیاستری اجازه دهد از او عبور کند. این اقدام به نظر میرسد که پاسخی به تعویضی باشد که در اسپرینت سائو پائولو بین آنها اتفاق افتاده بود.
نوریس با یک شروع قوی از موقعیت پول، بلافاصله به رهبری مسابقه رفت و پیاستری نیز به سرعت از جورج راسل عبور کرد و به مقام دوم رسید. این دو راننده مکلارن برای مدت زیادی در حال رقابت با راسل بودند.
پیاستری در طول مسابقه توانست مقام دوم را حفظ کند و در ثانیههای پایانی، وقتی نوریس قبل از خط پایان کنار رفت، به مقام اول رسید. این پیروزی دوم پیاستری در اسپرینت قطر بود، پس از پیروزی در همین مسابقه در سال گذشته.
راسل در نهایت به مقام سوم رسید و کارلوس ساینز با فاصلهای نزدیک به مقام چهارم برای فراری و همتیمیاش چارلز لکلرک در مقام پنجم قرار گرفت. لکلرک در یک نبرد هیجانانگیز با لوئیس همیلتون، این راننده هفتبار قهرمان جهان را به مقام ششم راند. نیکو هالکنبرگ از هاپ و مکس ورستاپن از ردبول نیز به ترتیب در مقامهای هفتم و هشتم قرار گرفتند.
پس از تنها یک جلسه تمرین در روز جمعه، مسابقه اسپرینت با تعیین گرید نهایی برای آخرین 100 کیلومتر فصل برگزار شد، فرمت مسابقهای که به هشت راننده برتر امتیاز میدهد.
نوریس در این جلسه به وضوح در موقعیت برتری قرار داشت و در SQ1 و SQ2 بهترین زمانها را ثبت کرد. اما با وجود این، راسل در دقایق پایانی موفق شد جایگاه دوم را از پیاستری بگیرد.
دو تغییر در گرید شروع مسابقه پیش از آغاز مسابقه تأیید شد؛ سرجیو پرز و فرانکو کولاپینتو که هر دو در SQ1 حذف شده بودند، به دلیل تغییرات در خودروهایشان از پیست شروع کردند.
در حالی که خودروها در گرید صفآرایی کردند، مشخص شد که همه رانندگان به جز ژو گوانیو از تایرهای میانه استفاده کردهاند.
با روشن شدن چراغها، نوریس به سرعت به جلو رفت و پیاستری نیز به مقام دوم رسید. همیلتون نیز با شروعی سریع به دنبال جبران ناامیدیهای قبلی خود بود و موفق شد از ورستاپن و لکلرک عبور کند.
پیاستری و راسل در یک نبرد نزدیک برای مقام دوم قرار گرفتند و در نهایت پیاستری موفق به حفظ این مقام شد. در دقایق پایانی، نوریس به پیاستری اجازه داد تا از او عبور کند و پیروزی را کسب کند.
این نتیجه به مکلارن کمک کرد تا در تلاش برای کسب عنوان قهرمانی سازندگان، با 30 امتیاز از فراری پیش بیفتد.
پیاستری گفت: "در تمام مسابقه باید از موقعیتم دفاع میکردم. شروع خوبی داشتم و در پیچ اول نیز خوب عمل کردم، اما سرعت کافی نداشتم. فکر میکنم زودتر از حد لازم تایرها را خراب کردم و در ادامه مسابقه کمی مشکل داشتم. همکاری فوقالعادهای داشتیم و بدون آن کمک، این اسپرینت بسیار دشوارتر میشد. خوشحالم که یک دوگانه مکلارن داریم."