
تاریخچه ساخت پیست اتومبیلرانی اینترلاگوس
کار ساخت آنچه که به نام اتودرو خوزه کارلوس پَس (Autodromo Jose Carlosش Pace) شناخته میشود، اما به طور گستردهای به عنوان اینترلاگوس (Interlagos) شناخته میشود، از سال 1938 آغاز شد. طراحان این پیست از سه مدار اصلی الهام گرفتهاند: بروکلندز در بریتانیا، رووزولت ریسووی در ایالات متحده و مونت لیری در فرانسه.
اولین گرندپری در اینترلاگوس
با الهام از موفقیت امرسون فیتپالدی، فرمول 1 برای اولین بار در سال 1973 به اینترلاگوس برای برگزاری یک مسابقه قهرمانی جهانی وارد شد. در سه گرندپری اول برزیل، تماشاچیها شاهد پیروزی یکی از رانندگان محلی بودند؛ فیتپالدی در سالهای 1973 و 1974 پیروز شد، در حالی که کارلوس پِس در سال 1975 قهرمان شد.
ویژگیهای پیست اینترلاگوس :
مانند بسیاری از پیستهای پیش از جنگ جهانی دوم، اینترلاگوس دارای گوشههای متمایل است و رانندگان دور خود را از نوعی نیمه بیضی آغاز میکنند. واقعاً، بین سالهای 1957 تا 1990، اینترلاگوس به عنوان یک بیضی بزرگ قابل استفاده بود. پس از عبور از بخش سنای اس (Senna S) و ورود به پیچ چهارم، رانندگان از یک قسمت درون پیست با تغییرات چالشبرانگیز در شیب عبور میکنند و سپس به تپه بالا میروند و از آخرین پیچ متمایل عبور میکنند.
چرا باید به اینترلاگوس بروید؟
جو کارناوال در برزیل به وضوح حس میشود و تماشای مسابقات فرمول 1 در کنار مردم محلی تجربهای است که هر طرفدار F1 باید آن را تجربه کند. اگرچه به نظر نمیرسد که راننده محلی در آینده نزدیک وجود داشته باشد که به او تشویق کنید، اما این امر مانع برگزاری جشنواره در اینترلاگوس نخواهد شد.
بهترین جا برای تماشای مسابقه فرمول 1
به دلیل شکل کاسهمانند پیست، نشستن در ردیف A در ورودی متمایل به خط شروع و پایان بهترین دید را ارائه میدهد. شما میتوانید اتومبیلها را در حال عبور از بخش درون پیست مشاهده کنید و سپس آنها را زیر پای خود ببینید. از طرف دیگر، ردیف M شما را در بالای پیچ اول و سنای اس قرار میدهد که بهترین نقطه برای تماشای overtakes (عبور از دیگر خودروها) در پیست است.
اولین گرند پری
1973
طول مسیر
4.309 کیلومتر
رکورد دور
1:10.540، والتری بوتاس، مرسدس، 2018
بیشترین پول پوزیشن
آیرتون سنا، میکا هاکینن، فیلیپه ماسا، روبنس باریچلو، لوییس همیلتون
بیشترین پیروزی
مایکل شوماخر
علت نامگذاری پیست
اینترلاگوس در سال 1938 در یک قطعه زمین نامناسب برای ساخت مسکن ساخته شد.
این پیست به نام خوزه کارلوس پاسی، که در سال 1975 برای برابهام در اینجا پیروز شد،
نامگذاری شده است.
فاصله تا نقطه ترمزگیری پیچ 1 از خط شروع
200 متر
تعداد سبقتها در 2023
69
احتمال ماشین ایمنی
86%
احتمال ماشین ایمنی مجازی
43%
زمان از دست رفته در پیت استاپ
20.83 ثانیه از هفت مسابقه قبلی در سائوپائولو
نظر راننده: جولیون پالمر، راننده سابق فرمول 1 رنو در مورد پیست اینترلاگوس :
اینترلاگوس پیچ اول سختی دارد، میتوانید بسیار دیرتر از آنچه تصور میکنید ترمز کنید و با سرعت وارد پیچ شوید - اما اگر خیلی دیر ترمز کنید، به راحتی چرخ جلو قفل میشود. بخش میانی اینجا درباره جریان است، پیچها سریع و پشت سر هم میآیند. یک قفلشدگی در هر کدام از پیچهای راست بسته باعث میشود از مسیر خارج شده و نظم خود را از دست بدهید. این بخش تکنیکی است که ریتم همه چیز است. پیچ آخر بسیار مهم است، همه چیز درباره سرعت خروجی است تا شما را به خیابان بزرگ و شگفتآور به سمت بالا تپه ببرد. باید تعادل مناسب بین باز کردن پیچ و گرفتن کرپ زیاد ایجاد کنید، که میتواند ماشین را بیثبات کند و سرعت خروجی را هزینه کند. در کل، این یک پیست کوتاه اما سرگرمکننده برای رانندگی است. طبیعت ضد ساعتگرد و پیچهای چپ طولانی و بارگذاریشده آن را برای رانندگان سختتر میکند. تا پایان این مسابقه ممکن است در گردن خود حس کنید، زیرا به آن سمت به این اندازه بارگیری نمیشود.
پنج نفری گه تا 202 پول پوزیشن را در ساِوپاِولو کسب کردند :
• 2023 – مکس ورستاپن (ردبول)
• 2022 – کوین مگنوسن (هاس)
• 2021 – مکس ورستاپن (ردبول)
• 2019 – مکس ورستاپن (ردبول)
• 2018 – لوییس همیلتون (مرسدس)
پنج نفری که تا 2023 در سائوپائولو برنده شدهاند:
• 2023 – مکس ورستاپن (ردبول)
• 2022 – جورج راسل (مرسدس)
• 2021 – لوییس همیلتون (مرسدس)
• 2019 – مکس ورستاپن (ردبول)
• 2018 – لوییس همیلتون (مرسدس)
دیدگاه هواداران: نوریس برای کسب پولپوزیشن در این آخر هفته در اینترلاگوس کمی مورد علاقه است و 26% بازیکنان F1 Play او را پشتیبانی میکنند. بریتانیایی کمی جلوتر از رقیب قهرمانی ورستاپن، به همراه دو جفت فراری، لکلرک و ساینز قرار دارد.