علی محمودیان، عضو اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته، در نشست خبری اخیر خود از پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به 55 هزار تومان خبر داد و هشدار داد که روزانه حدود 10 میلیون لیتر بنزین و 8 میلیون لیتر گازوئیل در کشور قاچاق میشود. وی افزود: "مجموع این دو فرآورده سالیانه 6 میلیارد دلار به اقتصاد کشور آسیب میزند و جذابیت قاچاق سوخت ناشی از تفاوت قیمتها بین ایران و بازارهای منطقه، مشکلات اقتصادی و امنیتی جدی را ایجاد میکند."
محمودیان به اتلاف سالانه 60 میلیارد دلار ناشی از یارانههای سوخت اشاره کرد و گفت: "عدم اصلاح این روند، حتماً تبعات اقتصادی و امنیتی را در پی خواهد داشت." وی همچنین به وابستگی شدید کشور به سوختهای فسیلی و سهم پایین انرژیهای تجدیدپذیر اشاره کرد و اظهار داشت: "این وابستگی منجر به قربانیشدن هزاران نفر و ایجاد اثر مالی 8 میلیارد دلاری در سال شده است."
به گفته وی، سهم کنونی CNG در سبد سوخت خودروهای سبک حدود 18 درصد است که ظرفیت ایجادشده در بدنه به 35 درصد میرسد. افزایش سرمایهگذاری در این بخش میتواند صرفهجویی سالانه معادل 4 میلیارد دلار با جایگزینی CNG به جای بنزین به همراه داشته باشد.
محمودیان همچنین از صرفهجویی سالانه 7 میلیون لیتر بنزین از طریق جایگزینی LPG تا ابتدای سال 1402 خبر داد و افزود: "افزایش 10 برابری قیمت LPG این امکان را عملاً از بین برد." او پیشنهاد نمود که LPG مجدداً در عرصه موتورسیکلتها به کار گرفته شود تا فشار ناشی از واردات بنزین کاهش یابد.
وی در پایان پیشنهاد داد که سهمیه عادلانه بنزین برای هر فرد ایرانی بالای 18 سال به میزان 20 لیتر با قیمت یارانهای 2250 تومان توزیع شود. به علاوه، افرادی که خودرو ندارند، میتوانند سهمیه خود را در بورس انرژی به فروش برسانند. همچنین، وی پیشنهاد قیمتگذاری پلکانی را مطرح کرد که در آن، مصرف مازاد بر سهمیه 20 لیتری تا 60 لیتر با قیمت 55 هزار تومان عرضه شود.