سالهای 1402 و 1403 شاهد معرفی و رونمایی از خودروهای جدیدی در میان محصولات سایپا و ایران خودرو بوده است. با گذشت نیمی از سال، بد نیست نگاهی به جدیدترین خودروهای سایپا در 1403 بیندازیم که انتظار میرود کیفیت قابل قبولی از خود نشان دهند. اخبار جدید حاکی از آن است که در راستای تنظیم بازار، جایگزینی خودروهای قدیمی و گسترش گزینههای انتخاب مشتریان در نمایشگاههای رسمی خودرو کشور، چند مدل جدید به لیست محصولات سایپا افزوده شده است. انتظار میرود که اولین دستگاههای این خودروها حداقل تا سه سال آینده به خریداران تحویل شوند.
در میان نام خودروهای جدید سایپا در سال 1403، مدلهایی همچون P90، پاژ، سایپا سیلک و ون هامون قرار دارند. در این گزارش، به بررسی لیست جدیدترین خودروهای سایپا خواهیم پرداخت. این فهرست شامل خودروهایی است که به مرحله تحویل به مشتریان رسیدهاند، مورد تایید نهایی برای ورود به خط تولید قرار گرفتهاند و همچنین مدلهایی که سایپا و پارس خودرو برای تولید نسخه ایرانیزه و عرضه تحت عنوان ملی برنامهریزی کردهاند.
لیست جدیدترین خودروهای سایپا در 1403:
ورود خودروهای جدید از پارس خودرو و سایپا، از جمله آغاز فروش خودروهای اطلس (در تیپهای G و S) و سهند به وضوح مشاهده میشود. سایر ماشینهای جدید سایپا که احتمالا جایگزین خودروهای قدیمی با عمر بیش از 20 سال شوند، در حال حاضر در مرحله آزمایشی هستند و مشخصات نهایی کاملی از آنها منتشر نشده است.
در ادامه، با جزئیاتی پیرامون خودروهای جدید سایپا در 1403 آشنا خواهیم شد و نگاهی کلی به مشخصات فنی، ساختار و احتمال استقبال از هر یک در بازار خواهیم داشت.
سایپا اطلس: جدیدترین نسخه کوییک در میان خودروهای سال ۱۴۰۳
سایپا اطلس به عنوان نسخه فیس لیفت شده کوییک، یکی از جدیدترین خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۳ شناخته میشود. هرچند ممکن است اطلس جدیدترین مدل سایپا نباشد، اما قطعاً در جمع محصولات اخیر این شرکت قرار دارد. این خودرو در کلاس هاچبک قرار داشته و به دو تیپ G و S عرضه میشود.
سایپا اطلس بر پایه پلتفرم X200 توسعه یافته، پلتفرمی که در مدلهای قبلی مثل ساینا و کوییک نیز به کار رفته است. این خودروی جدید به پیشرانهای ۱.۵ لیتری مدل M15i مجهز است که قادر به تولید ۹۱ اسببخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور میباشد. پیشرانه اطلس با گیربکس دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک CVT جفت میشود و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
تیپ S اطلس به عنوان نسخه پایه این خودرو معرفی میشود و امکاناتی مانند سانروف، سیستم کنترل پایداری (ESC)، تشخیص نقطه کور، دیلایت، سنسور باران، آینههای جانبی برقی، سیستم روشنایی اتوماتیک و مانیتور ۷ اینچی در تیپهای E و G به مشتریان ارائه خواهد شد.
در ادامه، انتظار میرود که فروش سایپا اطلس با قیمتی بالاتر از مدل کوییک ادامه یابد، اما احتمالا در بین خودروهای زیر ۷۰۰ میلیون تومان باقی میماند. همچنین در برنامه ثبتنام خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۳، امکان انتخاب سایپا اطلس برای هموطنان فراهم شده و به احتمال زیاد خودروها تا پایان سال به مشتریان تحویل خواهند شد.
با توجه به رقبای موجود در بازار و استقبال از خودروهای جدید سایپا، میتوان انتظار داشت که سایپا اطلس جایگاه ویژهای در میان خریداران پیدا کند.
سایپا سهند ؛ سدان جدید سال ۱۴۰۳ با ویژگیهای منحصر به فرد
سایپا سهند به عنوان سدان جدید و احتمالی جانشین ساینای قدیمی، با استفاده از پلتفرم X۲۰۰ توسعه یافته است. این خودرو، مانند اطلس، به تازگی به بازار معرفی شده و اولین دستگاههای آن به مشتریان تحویل گردیدهاند. البته در طراحی بدنه و کابین این مدل تغییرات چشمگیری مشاهده نمیشود و تغییرات صورت گرفته بیشتر به منظور جا دادن سانروف انجام شده است.
در بخش فنی، سهند به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ مجهز است که قادر به تولید ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور میباشد. این خروجی توسط گیربکس ۵ سرعته به دیفرانسیل جلو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو جدید نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
سهند در دو تیپ پایه و آپشنال عرضه خواهد شد، و در تیپ فول (G)، امکاناتی چون سیستم کنترل پایداری (ESP)، سنسور فشار باد لاستیک، کمربند ایمنی پیشکشنده، سانروف، آینههای جانبی برقی، تریم داخلی دو رنگ، تهویه نیمهاتوماتیک، چراغهای اتولایت، چراغهای مهشکن، خروجی ۱۲ ولت، کنترل حرکت در سربالایی و کنترل کشش فراهم شده است.
معرفی شاهین اتوماتیک و شاهین پلاس: دو سدان جدید سایپا در سال ۱۴۰۳
شرکت سایپا با معرفی جدیدترین مدلهای خود برای سال ۱۴۰۳، اقدام به عرضه دو خودرو بهروز شده به نامهای «شاهین اتوماتیک» با گیربکس CVT و «شاهین پلاس» کرده است. این تغییرات در راستای رفع ایرادات سدان نیمه اسپرت شاهین و بهبود عملکرد کلی آن انجام شده است. این دو مدل جدید بهعنوان نسخههای پیشرفتهتر و مدرنتر سایپا وارد بازار خواهند شد و انتظار میرود با ارتقاء پیشرانه و امکانات جانبی، کاربردیتر از قبل باشند.
مدلهای قدیمی شاهین با مشکلاتی همچون ورود صدا به کابین، استهلاک بالای توربوشارژ و حساسیت به بنزین با کیفیت پایین مواجه بودند. اما به نظر میرسد سایپا با اجرای تغییرات جدید، این مشکلات را رفع کرده و به جای موتور توربوشارژ، از موتورهای تنفس طبیعی استفاده کرده است. این تغییر ممکن است به افول کمی شتاب و سرعت منجر شود، اما در عوض به کاهش صدای کابین و افزایش دوام خودرو کمک خواهد کرد.
مشخصات فنی:
شاهین اتوماتیک:
- پیشرانه: ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵TC
- توان: ۱۱۰ اسببخار
- گشتاور: ۱۷۸ نیوتنمتر
- گیربکس: CVT
شاهین پلاس:
- پیشرانه: ۱.۶ لیتری ME۱۶
- توان: ۱۱۱ اسببخار
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک AT
طبق اطلاعات منتشر شده، پیشبینی میشود که این نسخههای جدید شاهین با انتقادات کمتری نسبت به مدلهای قبلی مواجه شده و بتوانند نظر خریداران را به خود جلب کنند.
سایپا سیلک (سیتروئن C۳XR) : اولین کراس اوور جدید سایپا در سال ۱۴۰۳
سایپا سیلک، به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۳، گزینهای چندان ایرانیزه نیست و بیشتر به عنوان نسخه CKD (نصب و راهاندازی در کشور) از سیتروئن C۳XR شناخته میشود. حدود ۵۵ درصد از این خودرو قرار است به صورت ملی تولید شود. مراحل تولید این خودرو بر اساس پروژه قدیمی M۴۴ و تجدید همکاری با کمپانی فرانسوی آغاز شده است. مدل پایه سایپا سیلک، بر اساس همکاری بین دانگفنگ و پژو-سیتروئن طراحی شده و به نوعی مشتقی از سیتروئن الیزه محسوب میشود.
این خودرو، به عنوان اولین کراس اوور جدید سایپا در سال ۱۴۰۳ معرفی میشود و انتظار میرود بعد از ورود به خط تولید انبوه، رقبتی جدی برای دیگر خودروها مانند ری داشته باشد. سایپا سیلک به پیشرانه مشترک با مدل P۹۰، به نام ۱۶ME مجهز خواهد بود که پیش از این نیز در مورد استفاده آن در شاهین پلاس صحبت شده بود. قدرت خروجی این پیشرانه برای سایپا سیلک به ۱۱۵ اسببخار و گشتاور آن به ۱۴۷ نیوتنمتر خواهد رسید.
معرفی خودرو P۹۰: جایگزین جدید سایپا برای ال ۹۰ در سال ۱۴۰۳
سایپا با رونمایی از خودرو P۹۰ بهعنوان جایگزین جدید ال ۹۰ (داچیا لوگان ایرانی)، در سال ۱۴۰۳ گام بلندی برداشته است. همزمان با این رونمایی، افتتاح خط تولید موتور ME۱۶ در مگاموتور نیز خبرساز شده است. مدل P۹۰ که نسخهای بومیسازیشده از تندر ۹۰ است، توسط پارسخودرو تولید میشود و با موتور ۱.۶ لیتری ME۱۶ با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتنمتر معرفی گردیده است.
در زمان حضور رنو در بازار ایران، سایپا با استفاده از پلتفرم X۹۰، سه مدل تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپوی را تولید میکرد. اکنون، پروژه جدید P۹۰ به عنوان نسخه داخلی این محصولات معرفی شده و طراحی داخلی آن بیشتر به ساندرو نزدیک است. با توجه به تجربه تولید مدلهای ساندرو و استپوی، تعدادی از قطعات فنی و اجزای داخلی کابین، از جمله داشبورد و تودریها، توسط تأمینکنندگان داخلی تهیه شده و در این پروژه نیز حفظ گردیدهاند.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل وقت سایپا، پیشتر اشاره کرده بود که این پروژه با هدفگذاری برای بازار روسیه طراحی شده است. با توجه به چالشهای پس از تحریمها در صنعت خودروسازی روسیه و ظرفیت تولید آفتوواز (Avtovaz) که مسئول مونتاژ و عرضه محصولات پلتفرم X۹۰ رنو در این کشور بوده، امکان تولید P۹۰ در روسیه نیز در همکاریهای بینالمللی مطرح شده است.
سایپا پاژ ۱۴۰۳: هاچبک اقتصادی جدید با طراحی نوین و امکانات پیشرفته
در مراسمی ویژه با حضور نمایندگیهای برتر، سایپا از خودرو جدید خود با نام «پاژ» رونمایی کرد. محمدعلی تیموری، مدیرعامل وقت سایپا، این خودرو را بهعنوان یک هاچبک اقتصادی در کلاس A معرفی کرد که قرار است جایگزینی برای پراید باشد. پاژ به گونهای طراحی شده که خودرویی مقرونبهصرفه برای بازار داخلی باشد و بهعنوان دومین مدل کامپکت سایپا بهدست مصرفکنندگان ایرانی خواهد رسید.
این خودرو چهرهای مشابه «جتکو K۱۱۲» دارد و به احتمال زیاد ترکیبی از طراحیهای چینی و فرانسوی خواهد بود. سایپا پاژ تحت یک پروژه مشترک با ایرانخودرو و بر مبنای پلتفرم رنو کویید ساخته شده و ابعادی مشابه با سایپا ۱۱۱ دارد. با این طراحی، انتظار میرود که این خودرو بهویژه برای استفاده در شهرها مناسب باشد.
در بخش فنی، سایپا پاژ مجهز به نخستین موتور سه سیلندر تولیدی ایرانخودرو است. این موتور با کد ۳F۰N و حجم ۱۰۴۸ سیسی، توانایی تولید ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی به وسیله گیربکس ۵ سرعته دستی به دیفرانسیل جلو منتقل میشود، که این ویژگیها پاژ را به خودرویی ایدهآل برای تردد در خیابانهای شهری تبدیل کرده است. با این حال، عملکرد آن در مسیرهای بینشهری و شیبدار محدود خواهد بود. انتظار میرود شتاب این خودرو در محدوده ۱۷ تا ۱۸ ثانیه باشد و حداکثر سرعت آن به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. یکی از مزایای قابل توجه سایپا پاژ، مصرف سوخت اقتصادی آن است که تنها ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
سایپا پاژ همچنین با رعایت استانداردهای ۸۵گانه، به مجموعهای از امکانات مدرن نظیر فرمان برقی، دو کیسه هوا، ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی و کیلومترشمار دیجیتال مجهز شده است. برخی از این امکانات حتی بیشتر از آنچه رنو کویید ارائه میدهد، خواهد بود و این امر نشاندهنده توجه به نیازهای روز بازار و مشتریان است.