اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار خودرو به طور قابل توجهی کاهش یافته است. پس از اجرای طرح افزایش قیمت که هفته گذشته عملیاتی شد، گسل قیمتی خودرو به طرز چشمگیری کم شده است. طبق دادهها، در تاریخ 23 آبان، که هنوز قیمت رسمی خودرو افزایش نیافته بود، میانگین فاصله قیمت بین بهای کارخانه و بازار برای انواع خودروهای داخلی به ۴۰.۳ درصد میرسید. اما در روز گذشته، با وجود افزایش قیمت خودرو در بازار، این میزان به ۱۷.۶ درصد کاهش یافت؛ موضوعی که میتواند نوید بخش کاهش فعالیت دلالان و واسطهگران در بازار خودروی کشور باشد.
به نقل از دنیای اقتصاد، در بررسی گسل قیمتی بین کارخانه و بازار، بهای رسمی و قیمت بازار ۱۵ محصول داخلی در بازه زمانی ۲۳ آبان و روز گذشته مورد مطالعه قرار گرفت. در این بررسی، شکاف قیمتی کارخانه و بازار برای ۹ محصول ایرانخودرو در ۲۳ آبان به طور میانگین ۲۵۲ میلیون تومان، معادل ۴۵ درصد، ثبت شد؛ در حالی که این رقم برای محصولات آبیپوشان جاده مخصوص روز گذشته به ۱۳۱ میلیون تومان و معادل ۱۸ درصد رسید.
همچنین، این بررسی برای ۶ محصول سایپا نیز انجام شد. در تاریخ ۲۳ آبان، اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای این محصولات به طور میانگین ۱۷۰ میلیون تومان و ۳۵.۶ درصد بود. اما دیروز، این تولیدات به طور میانگین شکاف قیمتی ۱۰۷.۵ میلیون تومانی، معادل ۱۷.۱۸ درصد، را تجربه کردند.
اما سوال اصلی مطرح میشود ، آیا ین تغییرات قیمتی میتواند نشانهای از بهبود وضعیت بازار خودرو و کاهش قدرت دلالان باشد؟ وآیا میتواند تداوم داشته باشد و به ایجاد ثبات بیشتری در این حوزه بینجامد؟یا بعد از مدتی مجدد شاهد افزایش نجومی قیمتهای خودرو خواهیم بود و این فشار را فقط مصرف کننده باید تحمل کند ؟