وضعیت اضطراری شرکت نیسان: تحلیل مشکلات و راهکارها

نیسان موتور در آستانه ورشکستگی ، بحران شدید در کمپانی نیسانCAREXPRESS.IR

 

 

شرکت نیسان موتور ژاپن، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان، در حال حاضر با چالش‌های جدی مواجه است که منجر به "وضعیت قرمز" در این شرکت شده است.

عمیق‌تر شدن بحران مالی در نیسان، ماکاتو یوچیدا، مدیرعامل این کارخانه، را تحت فشار شدیدی قرار داده است. برخی از مدیران ارشد این خودروساز ژاپنی هشدار داده‌اند که نیسان تنها حدود یک سال برای نجات خود فرصت دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای یوچیدا وضعیت وخیم مالی شرکت را در ماه اکتبر در جلسه‌ای به اطلاع مدیران رسانده است و علت این بحران را کاهش فروش و سود در آمریکا و چین اعلام کرده است. در این جلسه، مدیران از تصمیم‌های اشتباه نیسان در سال‌های گذشته انتقاد کردند.

همزمان، یک مقام ارشد نیسان به روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز گفته که این شرکت برای بقا بین دوازده تا چهارده ماه فرصت دارد. فایننشال تایمز گزارش داده که شرکت رنو، شریک قدیمی نیسان، قصد دارد سهام خود را در نیسان کاهش دهد و نیسان به دنبال جذب یک سرمایه‌گذار مطمئن برای جایگزینی رنو است. رنو بعد از نجات نیسان از ورشکستگی در سال ۱۹۹۹، یکی از مهم‌ترین سهامداران این کارخانه به شمار می‌آید و ۳۶ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

تمرکز بیش از حد بر تولید ماشین‌های الکتریکی و غافل شدن از نیاز بازار به ماشین‌های هیبرید-الکتریکی، از جمله تصمیم‌هایی است که منجر به عقب‌افتادگی نیسان نسبت به رقبا در آمریکا شده است. آقای یوچیدا این اشتباه را پذیرفته و آن را «درسی بزرگ» توصیف کرده است. نیسان قرار است اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود را سال آینده در آمریکا عرضه کند.

رقابت فشرده با خودروسازان چینی، از جمله BYD که خودروهایی ارزان‌تر و با امکانات بیشتر ارائه می‌دهند، نیسان را در بازار چین به چالش کشیده است. فروش نیسان در چین در شش ماه اول سال مالی جاری نسبت به سال گذشته ۱۴.۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، فروش نیسان در سطح جهانی نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ درصد افت کرده و ارزش این شرکت در بازار نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

نیسان با بیش از ۱۳۳ هزار کارمند و تولید ۲۵ مدل در کارخانه‌هایش در بیش از بیست کشور، در سال ۲۰۲۳ سه میلیون و ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.

آقای یوچیدا در دو ماه گذشته برنامه‌ای جامع برای احیای شرکت اعلام کرده است که شامل :

اخراج ۹ هزار نفر در سطح جهانی ، کاهش ۲۰ درصدی تولید و کاهش ۲.۶ میلیارد دلاری هزینه‌ها می‌شود. همچنین، آقای یوچیدا حقوق ماهانه خود را به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و حقوق مدیران دیگر را نیز کاهش داده است.

 

فایننشال تایمز احتمال داده است که نیسان ممکن است به کمک‌های دولتی متوسل شود یا به عنوان «آخرین راه حل» با هوندا همکاری کند. نیسان و هوندا به تازگی توافق کرده‌اند که در زمینه تولید خودروهای الکتریکی همکاری نمایند. اگرچه دو شرکت درباره گسترش این همکاری جزییات بیشتری ارائه نکرده‌اند، اما گفته می‌شود رنو آماده است سهامی که در نیسان دارد را به هوندا واگذار کند.

 

تعدادی از عوامل کلیدی که به این وضعیت بحرانی منجر شده‌اند عبارتند از:

  1. کاهش تقاضا: نیسان با کاهش تقاضا در بازارهای اصلی خود، به ویژه در ایالات متحده، مواجه است و مشتریان به تدریج این برند را ترک کرده‌اند.

  2. رقابت شدید: رقابت با دیگر خودروسازان به شدت افزایش یافته و قابلیت‌های نیسان در جذب مشتریان جدید به چالش کشیده شده است.

  3. بازخورد منفی به نمایندگان فروش: عدم توانایی در برآورده کردن انتظارات فروش نمایندگی‌ها و پیامدهای بیش از حد عصبانی آنها نیز یکی دیگر از عوامل موثر بوده است.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. ​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید