اسکات، خودروساز آمریکایی، پس از نزدیک به نیم قرن غیبت، با رونمایی از دو مدل جدید به عرصه بازار خودرو بازمیگردد. این شرکت که سه سال پیش تحت حمایت فولکسواگن احیا شده، به تولید وانت و شاسیبلند با موتور الکتریکی پرداخته است.
تاریخچه اسکات به سال ۱۹۸۰ میلادی برمیگردد؛ زمانی که این برند زیرمجموعه شرکت «اینترنشنال هاروستر» بود و به تولید ماشینآلات کشاورزی مشغول بود.
در اوایل قرن بیستم، اسکات اولین وانت جهان را برای جابهجایی محصولات کشاورزی طراحی و تولید کرد. اینترنشنال هاروستر پس از جنگ جهانی دوم یکی از نخستین شاسیبلندها را به بازار معرفی کرد و از دهه شصت میلادی، وانتها و مدلهای شاسیبلند را با نام اسکات عرضه کرد. با این حال، مشکلات مالی در سال ۱۹۸۰ منجر به ورشکستگی اینترنشنال هاروستر و تعطیلی برند اسکات شد.
در سال ۲۰۲۱، فولکسواگن امتیاز نام برند اسکات را خرید و با هدف تولید ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری گستردهای در این برند انجام داد. دو مدل جدید اسکات، به نامهای ترا (Terra) و تراولر (Traveller)، با الهام از مدلهای دهه هفتاد این شرکت طراحی شدهاند و نگاهی نوستالژیک به محصولاتی که روزی در اوج محبوبیت بودند، دارند.
اسکات کیو، مدیر برند اسکات، در مراسم رونمایی این خودروها تصریح کرد که هدف از راهاندازی مجدد اسکات، ساخت ماشینهایی محکم و کاربردی برای خانوادههاست که بتوانند تجربهای ماجراجویانه را در دل طبیعت فراهم کنند. به اعتقاد آقای کیو، اکنون به شدت به این محصولات نیاز وجود دارد.
اسکات تأکید دارد که محصولاتش بر مبنای «نبوغ آمریکایی» طراحی شده و اکثر قطعات در داخل کشور تولید میشود. با اینکه فولکسواگن سرمایهگذار اصلی است، اسکات از پلتفرم پولکسواگن برای تولید خودروهای خود استفاده نکرده است. این دو مدل الکتریکی به دو موتور الکتریکی مجهزند و میتوانند با هر بار شارژ به مسافت حدود ۳۵۰ مایل (۵۶۳ کیلومتر) دست یابند. یک مدل هیبرید-الکتریکی نیز با قابلیت حرکت تا ۵۰۰ مایل (۸۰۴ کیلومتر) تولید خواهد شد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت برای هر دو مدل تنها ۳.۵ ثانیه است.
طراحی داخلی این خودروها ترکیبی از لوکس بودن و امکانات مدرن است. کریس بنجامین، مدیر طراحی اسکات، به تأثیر طراحیهای قدیمی در این پروژه اشاره کرد. آقای بنجامین سابقه کار در شرکتهایی همچون مرسدس بنز، بامو و ولوو را دارد و پیش از پیوستن به اسکات، مدیر طراحی محصولات استلانتیس در آمریکای شمالی بود.
محصولات اسکات در کارخانهای واقع در ایالت کارولینای جنوبی تولید خواهند شد که ظرفیت سالانه تولید آن به ۲۰۰ هزار دستگاه میرسد. انتظار میرود که این محصولات از سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه شوند و قیمت پایه آنها کمتر از ۶۰ هزار دلار تعیین شده است.
بازار وانتها و شاسیبلندها در آمریکا با توجه به فروش نزدیک به هشت میلیون واحد در سال، بسیار پر رونق است. هرچند سهم ماشینهای الکتریکی در این بازار تنها یک درصد است، اما روند افزایش فروش این محصولات به سرعت در حال پیشرفت است.