در دنیای امروز، مشکلات اقتصادی متعددی بر سر راه مالکان خودروهای اقتصادی در ایران قرار دارد، که بیتردید افزایش قیمت لاستیکها یکی از بزرگترین چالشها محسوب میشود. با وجود اینکه کارخانههای تولید لاستیک مجوز افزایش قیمت را دریافت کردهاند، بازار آزاد هنوز نتوانسته است به طور مؤثری تنظیم شود و این مشکل برای مشتریان خودروهای اقتصادی همچنان پابرجاست.
قیمت لاستیک در ایران
بر اساس گزارشات اخیر، پس از اعطای مجوز افزایش قیمت به کارخانههای لاستیکسازی، کاهش شکاف قیمتی میان قیمتهای کارخانه و بازار آزاد مشاهده شده است. اما در مورد لاستیکهای پرمصرف، که بخش عمدهای از خودروهای اقتصادی نظیر خانواده پراید و پژو از آن استفاده میکنند، این شکاف قیمتی همچنان بین 40 تا 50 درصد وجود دارد. بسیاری از خریداران به خاطر این قیمتهای گزاف به دنبال خرید لاستیکهای دولتی هستند.
اگرچه موجودی لاستیکهای مختلف در بازار وجود دارد و خریداران میتوانند لاستیکهای ایرانی، وارداتی و حتی قاچاق را خریداری کنند، اما در عمل، آنها برای خرید لاستیکهای پرتقاضا از بازار آزاد باید هزینهی بیشتری نسبت به قیمتهای کارخانه بپردازند. این وضعیت بهوضوح نشاندهنده این است که تلاشهای انجام شده برای تنظیم بازار مصرفکنندگان خودروهای اقتصادی چندان مؤثر نبوده است.
در واقع، با توجه به نظرات تولیدکنندگان، عمر مفید لاستیکها ۴ سال تعیین شده است و پس از این مدت ممکن است استفاده از آنها استاندارد نباشد. در حالی که برخی از خریداران به دنبال لاستیکهای کرهای قاچاق هستند که تاریخ تولید آنها پس از سال ۲۰۱۹ است، این نکته قابل ذکر است که بسیاری از این لاستیکها به دلیل تاریخ انقضای مفید ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشند.
هرچند که برخی از نمایندگیهای کارخانههای لاستیک به عرضه دورهای لاستیکهای دولتی اقدام میکنند، خریداران همچنان با چالشهایی در روند ثبتنام و خرید مواجه هستند. هزینههای اضافی مانند حق کمیسیون و هزینه پستی نیز بر مشکلات خرید لاستیک افزوده شده است.
به طور کلی، شرایط کنونی بازار لاستیک نیازمند توجه جدی مقامات مسئول است تا بتوانند بهطور مؤثر به حل این معضل پرداخته و شرایط معقولتری برای خریداران فراهم آورند. در غیر این صورت، بحران قیمت لاستیک به تهدیدی جدی برای مالکان خودروهای اقتصادی تبدیل خواهد شد.