نتیجه مسابقه گرند پری قطر 2024 فرمول یک: تحلیل و نکات کلیدی

نتیجه مسابقه گرند پری قطر 2024 - فرمول یک

تاریخ: 29 نوامبر - 1 دسامبر 2024
محل برگزاری: پیست بین‌المللی لوسیل، قطر

 

 

نتیجه مسابقه گرند پری قطر 2024 - فرمول یک

 رده 

 شماره 

 راننده 

 دورها 

 زمان/کناره‌گیری 

 امتیاز 

11ورستاپن571:31:05.32325
216لکلر57+6.031 ثانیه18
381پیاسری57+6.819 ثانیه15
463راسل57+14.104 ثانیه12
510گاسلی57+16.782 ثانیه10
655ساینز57+17.476 ثانیه8
714آلونسو57+19.867 ثانیه6
824ژو57+25.360 ثانیه4
920مگنوسن57+32.177 ثانیه2
104نوریس57+35.762 ثانیه2
1177باتاس57+50.243 ثانیه0
1244همیلتون57+56.122 ثانیه0
1322تسونودا57+61.100 ثانیه0
1430لاوسون57+62.656 ثانیه0
1523آلبون56+1 دور0
NC27هولکنبرگ39DNF0
NC11پرز38DNF0
NC18استرول8DNF0
NC43کولاپینتو0DNF0
NC31اوکن0DNF0

 

 

نکات کلیدی:

  • نوریس به خاطر ثبت سریع‌ترین دور مسابقه یک امتیاز اضافی کسب کرد.
  • راسل به دلیل فاصله بیش از 10 خودرو از خودروی ایمنی، پنج ثانیه جریمه زمانی دریافت کرد.

این نتیجه‌گیری از مسابقه گرند پری قطر 2024 نشان‌دهنده رقابت نزدیک میان رانندگان و استراتژی‌های مختلف تیم‌ها است. برای تحلیل‌های بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

 

 

تحلیل مسابقه گرند پری قطر 2024 :

 

نتیجه مسابقه گرند پری قطر 2024 - فرمول یک تاریخ: 29 نوامبر - 1 دسامبر 2024 محل برگزاری: پیست بین‌المللی لوسیل، قطر
ورستاپن با قهرمانی در گرند پری قطر 2024 در برابر لکلرک و پیاستری به پیروزی رسید

 

 

ماکس ورستاپن در یک مسابقه پرحادثه گرند پری قطر 2024 با تسلط کامل قهرمان شد. این مسابقه شامل سه بار حضور خودروی ایمنی، حوادث متعدد و جریمه برای لاندو نوریس بود که باعث کاهش جایگاه او پس از نبرد برای رهبری شد.

ورستاپن پس از دریافت یک جریمه به دلیل حادثه‌ای در مرحله تعیین خط، از جایگاه نخست خارج شد، اما از همان ابتدا با اراده‌ای قوی به میدان آمد و در اولین پیچ مسابقه موفق به پیشی گرفتن از جورج راسل و نوریس شد.

اما مسیر مسابقه برای او چندان هم ساده نبود، زیرا خودروی ایمنی در دور اول به خاطر حادثه‌ای که به دلیل برخورد فرانکو کولاپینتو و استبان اوکن با نیکو هولکنبرگ پیش آمد، وارد پیست شد. این مورد، اولین از سه حضور خودروی ایمنی در این مسابقه 57 دوری بود.

 

تحلیل و گزارش مسابقه گرند پری قطر فرمول یک 2024
همزمان با آغاز گرندپری قطر، نبرد نزدیکی بین ورشتاپن، راسل و نوریس درگرفت

 

پس ازRestart دوم، نوریس نزدیک به ورستاپن به نبرد برای رهبری ادامه داد، اما قهرمان جهان توانست موقعیت خود را حفظ کند و تا پایان مسابقه در صدر بماند.

نوریس در حالی که به نظر می‌رسید به سکو رسیده، با دریافت جریمه 10 ثانیه‌ای به دلیل عدم کاهش سرعت در زیر پرچم زرد، به عقب افتاد و برای کسب امتیاز به زحمت افتاد.

 

چارلز لکلرک با عبور از خط پایان در جایگاه دوم با اختلاف 6 ثانیه‌ای از ورستاپن قرار گرفت. اسکار پیاستری از مک‌لارن نیز جایگاه سوم را از آن خود کرد. جورج راسل تنها امتیازآور مرسدس را در رده چهارم کسب کرد، در حالی که پیر گاسلی توانست با حفظ موقعیت خود در برابر کارلوس ساینز، رده پنجم را برای آلبین به دست آورد. ساینز پس از رفع یک پنچری، در رده ششم قرار گرفت و فرناندو آلونسو دیگر راننده اسپانیایی، در رده هفتم برای آستون مارتین امتیاز کسب کرد. ژو گوانیوی موفق به کسب امتیاز تاریخی برای کیک سابر در جایگاه هشتم شد و به عنوان راننده روز نیز شناخته شد. کوین مگنوسن برای هاس در رده نهم قرار گرفت و نوریس با بازیابی از جریمه‌اش، آخرین امتیاز را در رده دهم به دست آورد. والتری بوتاس در رده یازدهم نتوانست به جشن‌های کیک سابر بپیوندد و لوئیس همیلتون نیز با کسب دو جریمه، در رده دوازدهم در حالی که ناامید به نظر می‌رسید، قرار گرفت. یوکی تسونودا و لیام لاوسون به ترتیب در رده‌های سیزدهم و چهاردهم قرار گرفتند و الکس آلبون آخرین راننده‌ای بود که در جایگاه پانزدهم برای ویلیامز به خط پایان رسید. نیکو هولکنبرگ یکی از پنج بازنشسته مسابقه بود، که ماشین او در حالی که در گودال به دام افتاده بود، چرخید و سرجیو پرز نیز با چرخش خودرویش از مسابقه کنار رفت.

راسل اولین نفر از پیشتازان بود که از لاستیک‌های سخت استفاده کرد، اما یک توقف پیت کند او را به پایین جدول انداخت و به ترافیک وارد کرد.
 

چارلز لکلرک با عبور از خط پایان در جایگاه دوم با اختلاف 6 ثانیه‌ای از ورستاپن قرار گرفت. اسکار پیاستری از مک‌لارن نیز جایگاه سوم را از آن خود کرد. جورج راسل تنها امتیازآور مرسدس را در رده چهارم کسب کرد، در حالی که پیر گاسلی توانست با حفظ موقعیت خود در برابر کارلوس ساینز، رده پنجم را برای آلبین به دست آورد.

ساینز پس از رفع یک پنچری، در رده ششم قرار گرفت و فرناندو آلونسو دیگر راننده اسپانیایی، در رده هفتم برای آستون مارتین امتیاز کسب کرد. ژو گوانیوی موفق به کسب امتیاز تاریخی برای کیک سابر در جایگاه هشتم شد و به عنوان راننده روز نیز شناخته شد.

کوین مگنوسن برای هاس در رده نهم قرار گرفت و نوریس با بازیابی از جریمه‌اش، آخرین امتیاز را در رده دهم به دست آورد. والتری بوتاس در رده یازدهم نتوانست به جشن‌های کیک سابر بپیوندد و لوئیس همیلتون نیز با کسب دو جریمه، در رده دوازدهم در حالی که ناامید به نظر می‌رسید، قرار گرفت.

یوکی تسونودا و لیام لاوسون به ترتیب در رده‌های سیزدهم و چهاردهم قرار گرفتند و الکس آلبون آخرین راننده‌ای بود که در جایگاه پانزدهم برای ویلیامز به خط پایان رسید. نیکو هولکنبرگ یکی از پنج بازنشسته مسابقه بود، که ماشین او در حالی که در گودال به دام افتاده بود، چرخید و سرجیو پرز نیز با چرخش خودرویش از مسابقه کنار رفت.

لانس استرول در ابتدای مسابقه، پس از برخورد با آلبون دچار آسیب شد و از ادامه مسابقه بازماند. کولاپینتو و اوکن نیز با حادثه‌ای که در اولین پیچ رخ داد، نتوانستند به مسابقه ادامه دهند.

پس از یک روز پرحادثه در پیست بین‌المللی لوسیل، که در آن مک‌لارن در آخرین مسابقه اسپرینت سال پیروز شد و مرحله تعیین خط شلوغی برگزار شد، توجهات به روز مسابقه معطوف شد، جایی که رانندگان و تیم‌ها برای گرند پری قطر 57 دور آماده می‌شدند.

 

The Safety Car made a number of appearances during the race در مسابقه نهایی گرند پری قطر فرمول 1 2024 پس از یک روز پرحادثه در پیست بین‌المللی لوسیل، که در آن مک‌لارن در آخرین مسابقه اسپرینت سال پیروز شد و مرحله تعیین خط شلوغی برگزار شد، توجهات به روز مسابقه معطوف شد، جایی که رانندگان و تیم‌ها برای گرند پری قطر 57 دور آماده می‌شدند.
 Safety Car (خودروی ایمنی)  در طول مسابقه چندین بار ظاهر شد

 

یکی از تغییرات کلیدی در ترتیب شروع مسابقه، جابه‌جایی ورستاپن بود که به دلیل جریمه‌ای برای رانندگی غیرضروری کند در دور خنک‌سازی، از جایگاه نخست به رده دوم تنزل پیدا کرد. این موضوع باعث شد جورج راسل به جایگاه اول صعود کند و ورستاپن در کنار او در ردیف جلو قرار گیرد.

با روشن شدن چراغ‌ها در قطر، ورستاپن و راسل هر دو شروع خوبی داشتند، اما ورستاپن توانست خط مسابقه را حفظ کند و در ابتدا به نظر می‌رسید که رهبری را در دست دارد. نوریس نیز در تلاش بود تا در این رقابت شرکت کند، اما ورستاپن در نهایت جلوتر باقی ماند و از نوریس و راسل در دور اول پیشی گرفت.

اما در عقب، مشکلاتی پیش آمد. هولکنبرگ به بیرون رفت و با اوکن برخورد کرد که منجر به برخورد اوکن با کولاپینتو شد. این حادثه باعث خروج هر دو راننده از مسابقه و ورود خودروی ایمنی شد تا خودروهای آسیب‌دیده بازیابی شوند. هولکنبرگ به پیت رفت و توانست ادامه دهد، اما تحت نظر کنترل مسابقه قرار گرفت به خاطر این که به‌طور غیرمجاز برخوردی ایجاد کرده بود.

در جای دیگر، هم‌تیمی کولاپینتو، آلبون، پس از برخورد با استرول چرخش داشت، اما هر دو راننده توانستند به مسابقه ادامه دهند، هرچند استرول مجبور به توقف در پیت شد. شروع خوبی برای برخی دیگر نیز رقم خورد، به‌طوری که پرز از رده نهم به هفتم صعود کرد و تسونودا از رده چهاردهم به دهم رسید.

پس از ورود خودروی ایمنی در آغاز دور پنجم، ورستاپن یک شروع خوب داشت و رهبری را حفظ کرد در حالی که پیاستری از لکلرک عبور کرد و در دور اول، لاوسون از پیست خارج شد و به رده هجدهم سقوط کرد. آلونسو نیز در معرض فشار همیلتون و تسونودا قرار گرفت و از کمبود سرعت خود در راستا ابراز نگرانی کرد.

مشکلات آستون مارتین ادامه یافت، زیرا استرول در دور هشتم به پیت رفت و به نظر می‌رسید که خودرو را بازنشسته کرده است، در حالی که جریمه 10 ثانیه‌ای برای برخوردش با آلبون دریافت کرده بود. این موضوع باعث شد که او دوباره به مسابقه برگردد، اما مشکلات تیم همچنان ادامه داشت و آلونسو به خاطر ورود ناامن به پیست تحت نظر قرار گرفت.

 

پنالتی ها در گرند پری قطر فرمول وان 2024
یک پنالتی 10 ثانیه ای توقف/رفتن ( stop/go)
 به دلیل ناکامی در کاهش سرعت زیر پرچم های زرد ( yellow flags) باعث شد تا نوریس از دستور پایین بیاید.

 

داوران به شدت مشغول بودند و حادثه بعدی، شروع نادرست همیلتون بود. بازپخش‌ها نشان داد که مرسدس به‌نظر می‌رسید زودتر حرکت کرده و سپس متوقف شده و دوباره حرکت کرده است. استرول نیز پس از دریافت جریمه از مسابقه کنار رفت.

در حالی که در میدان تحرکات زیادی در حال انجام بود، از جمله نبردی تند و تیز بین مگنوسن و تسونودا برای رده نهم که به نفع هاس تمام شد، ورستاپن با دو ثانیه فاصله از نوریس در صدر قرار داشت. پیاستری نیز به راسل نزدیک می‌شد و در تلاش برای کسب رده سوم بود، در حالی که لکلرک و ساینز در رده‌های پنجم و ششم قرار داشتند.

با توجه به اینکه هاس، آلبین و RB هنوز برای کسب رده ششم در جدول سازندگان رقابت می‌کردند، گاسلی با عبور از تسونودا به پیشرفت آلبین کمک کرد، در حالی که تسونودا نیز موقعیت دیگری را به آلونسو واگذار کرد. هم‌تیمی تسونودا، لاوسون، به خاطر ایجاد برخورد با بوتاس، جریمه 10 ثانیه‌ای دریافت کرد و همیلتون نیز به خاطر شروع نادرست جریمه 5 ثانیه‌ای گرفت.

خودروی ایمنی به زودی به میدان آمد و سایر رانندگان به ترتیب به پیت‌استاپ‌های خود رفتند. ورستاپن در صدر مسابقه باقی ماند و نوریس و لکلرک در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند، در حالی که پیاستری پس از پیت‌استاپ خود درست قبل از خروج خودروی ایمنی، یک رده به چهارم سقوط کرده بود.

در این میان، راسل نیز بار دیگر به پیت رفت، اما به شدت از تایرهایی که بر روی خودروی W15 او نصب شده بود، ناراحت و عصبانی شد و قهرمان مسابقه فریاد زد: "چرا دوباره تایرهای ******* سخت را نصب کرده‌ایم؟"

در حالی که خودروی ایمنی در حال هدایت گروه از طریق پیت‌لاین و پاک‌سازی زباله‌ها در مسیر مستقیم بود، نوریس اعلام کرد که احساس می‌کند همیلتون او را ترمز کرده است، زیرا مرسدس به نظر می‌رسید که در ورود به پیچ دیرتر از حد معمول ترمز کرده است. در همین حال، آلونسو در این مدت دو بار به پیت رفت و ابتدا تایرهای سخت را دریافت کرد و سپس به تایرهای نرم تغییر کرد.

 

عملکرد همیلتون در مسابقه نهایی گرند پری قطر فرمول یک 2024روز سختی برای همیلتون در بازی ماقبل آخرش برای مرسدس بود، چون پنچر شد و دو پنالتی گرفت.
روز سختی برای همیلتون در بازی ماقبل آخرش برای مرسدس بود، چون پنچر شد و دو پنالتی گرفت.

 

مسابقه در دور 39 از سر گرفته شد و یک شروع هیجان‌انگیز به دنبال داشت، با نوریس که در کنار ورستاپن قرار گرفت اما مجبور شد عقب‌نشینی کند. لکلرک و پیاستری نیز در یک نبرد نزدیک قرار گرفتند که در نهایت لکلرک توانست جلوتر بماند.

اما برای پرز مشکلاتی پیش آمد و او چرخش داشت و از مسابقه کنار رفت. در همین حال، هولکنبرگ نیز پس از تجربه یک چرخش در خودروی هاسش در شن‌ها گیر افتاد و این موضوع منجر به ورود مجدد خودروی ایمنی شد که سومین بار در روز به پیست آمد.

نوریس همچنین تحت بررسی قرار گرفت به خاطر عدم کاهش سرعت در زیر پرچم زرد در آن حادثه قبلی. خودروی ایمنی در دور 43 به پیت رفت، اما آیا نوریس می‌توانست در شروع مجدد حرکتی انجام دهد؟ این بار پاسخ منفی بود، زیرا ورستاپن زودتر حرکت کرد و نوریس تحت فشار لکلرک قرار گرفت.

 

سه نفر برتر مسابقه فرمول یک قطر 2024 ورشتاپن ، لکلرک و پیاستری
لکلرک و پیاستری پس از یک شب پرحادثه در قطر به همراه ورشتاپن روی سکو رفتند.

 

در پشت این سه راننده، پیاستری، راسل، گاسلی، ساینز، آلونسو، ژو و آلبون به ترتیب رده‌های 4 تا 10 را تکمیل کردند. اما خبر بد برای نوریس این بود که او به خاطر تخلف در پرچم زرد، جریمه 10 ثانیه‌ای دریافت کرد و مجبور شد به پیت برود. این جریمه او را به رده 15 و در انتهای میدان فرستاد، نتیجه‌ای که می‌تواند تأثیرات بزرگی بر تلاش مک‌لارن برای کسب عنوان سازندگان داشته باشد.

همیلتون نیز در روز دشواری به سر می‌برد و به خاطر سرعت غیرمجاز در پیت، جریمه رانندگی دریافت کرد. پس از ورود به پیت برای خدمت به جریمه‌اش، همیلتون از تیمش خواست تا خودرو را بازنشسته کند، اما تیم او را تشویق کرد که به ادامه مسابقه بپردازد و او اکنون در انتهای میدان پشت نوریس قرار داشت.

نبردهای زیادی در حال انجام بود زیرا باقی‌مانده رانندگان به دنبال کسب امتیازهای حیاتی بودند. آلبون مجبور بود از بوتاس دفاع کند در حالی که راننده کیک سابر در تلاش بود تا به هم‌تیمی‌اش در رده 10 بپیوندد. فین‌لندی موفق شد در دور 54 از آلبون عبور کند، اما به زودی نوریس نیز پس از عبور از ویلیامز به او نزدیک شد.

مشکلات راننده تایلندی زمانی بیشتر شد که او به خاطر ایجاد برخورد با مگنوسن در شروع مجدد قبلی، جریمه 10 ثانیه‌ای دریافت کرد. هم‌تیمی آینده‌اش، ساینز، در تلاش بود تا گاسلی را برای رده پنجم بگیرد.

با نزدیک شدن به پایان مسابقه، داوران کار بیشتری داشتند زیرا راسل به خاطر نقض قوانین خودروی ایمنی مورد توجه قرار گرفت. اما برای ورستاپن در جلو هیچ نگرانی وجود نداشت، زیرا او با فاصله 6 ثانیه‌ای از لکلرک خط پایان را گذراند و نهمین پیروزی خود را در فصل به‌دست آورد. پیاستری در رده سوم و راسل در رده چهارم قرار گرفت؛ جریمه 5 ثانیه‌ای او برای نقض قوانین خودروی ایمنی تأثیری بر موقعیتش نداشت. گاسلی نیز با حفظ موقعیتش در برابر ساینز، رده پنجم را به‌دست آورد که نتیجه‌ای خوشایند برای آلبین در رقابت سازندگان برای رده ششم بود. ساینز در رده هفتم و آلونسو در رده هشتم قرار گرفتند و ژو نیز با رانندگی خوبش، اولین امتیازهای کیک سابر را با رده هشتم کسب کرد.

مگنوسن دو امتیاز برای هاس در رده نهم گرفت و نوریس در رده دهم یک امتیاز کسب کرد، به این معنی که تلاش مک‌لارن برای کسب عنوان سازندگان اکنون به مسابقه آخر در ابوظبی کشیده خواهد شد.

بوتاس در رده یازدهم از کسب نتیجه در رده 10 بازماند و همیلتون نیز در روز دشواری در رده دوازدهم قرار گرفت که آخرین مسابقه‌اش برای مرسدس بود.

تسونودا، لاوسون و آلبون به ترتیب در رده‌های سیزدهم تا پانزدهم قرار گرفتند و هولکنبرگ، پرز، استرول، کولاپینتو و اوکن پنج راننده‌ای بودند که از مسابقه کنار رفتند.


ورستاپن گفت: "این یک مسابقه بسیار خوب بود. البته روز گذشته در تعیین خط، خودرو خیلی بهتر بود. امروز، آن شروع اول بسیار، بسیار سریع بود. لندو و من تمام مدت در فاصله 1.8 ثانیه از یکدیگر بودیم و واقعاً خوش گذشت."

چشم‌انداز آینده:
آخرین ایستگاه در تقویم فرمول یک 2024، گرند پری ابوظبی خواهد بود و پدک به‌طور مستقیم به پیست یاس مارینا برای فینال فصل در تاریخ 6 تا 8 دسامبر سفر خواهد کرد. برای پیگیری این رویداد به crexpress.ir مراجعه کنید.

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. ​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید