نبکا هیبرید پلاس اسکای ول BYD ET5: یک بررسی جامع
معرفی کراس اوور هیبریدی BYD ET5
نبکا هیبرید پلاس (Skywell HT-i) یکی از مدلهای هیبریدی جدید در بازار خودرو ایران است که توسط شرکت نبکا زیرمجموعه کرمان موتور با همکاری گروه مپنا تولید و عرضه شده است. این خودرو به سرمایهگذاری در فناوریهای نوین و محیط زیست توجه ویژهایی دارد و به طور خاص برای کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت طراحی شده است.
فهرست محتوی
مشخصات فنی و امکانات خودرو
مشخصات فنی
موتور بنزینی:
- حداکثر قدرت: 110 اسب بخار
- حداکثر گشتاور: 135 نیوتن متر
موتور الکتریکی:
- حداکثر قدرت: 130 کیلووات (تقریباً 174 اسب بخار)
- حداکثر گشتاور: 300 نیوتن متر
حداکثر قدرت تجمیعی: 286 اسب بخار
ظرفیت باتری: 21.68 کیلووات ساعت
- 115 کیلومتر پیمایش برقی با شارژ کامل چرخه NEDC
- 1167 کیلومتر پیمایش ترکیبی
- نوع خودرو: CUV سایز متوسط
- سیستم خودرو: هایبرید و Range Extended
- جعبه دنده: E-CVT
- کنترل هوشمند دمای باتری
- بیش از 30 درصد بازیافت انرژی
- شارژ آهسته از 3 تا 12 ساعت (220 ولت)
- شتابگیری 0 تا 100 کیلومتر در 7.9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی)
ابعاد و وزن
- طول: 4720 میلیمتر
- عرض: 1908 میلیمتر
- ارتفاع: 1701 میلیمتر
- فاصله بین دو محور: 2800 میلیمتر
- وزن: 1820 کیلوگرم
- حداقل ارتفاع از زمین: 149 میلیمتر
ظرفیت و فضای داخلی
- ظرفیت سرنشین: 5 نفر
- حجم صندوق عقب: 1141 تا 467 لیتر
سیستمهای حرکتی و تعلیق
- دیفرانسیل: جلو
- سیستم تعلیق جلو: مستقل از نوع مکفرسون
- سیستم تعلیق عقب: مستقل از نوع چندگانه
سیستمهای ترمز
- سیستم ترمز چرخهای جلو: دیسکی خنکشونده
- سیستم ترمز چرخهای عقب: دیسکی
- سیستم ترمز فعال هوشمند: EHB
- ترمز پارک: الکتریکی (EPBi)
مشخصات بدنه
- فرمان: برقی (EPS)
- ساختار بدنه: ترکیب فولاد و آلیاژ آلومینیوم بسیار مقاوم
- رینگ: آلومینیومی دو رنگ
- سایز تایر جلو و عقب: 19R235/50
سیستمهای الکتریکی و طراحی:
- شیشههای برقی با تشخیص مانع
- تنظیم برقی آینههای بغل به همراه گرمکن
- آینههای بغل تاشو برقی
- درب صندوق عقب برقی (بازشونده با پا)
- سقف باز شونده پانورامیک (فرادید)
- درپوش محافظ محفظه موتور
- کلید هوشمند (ورودی هوشمند - استارت بدون کلید)
صندلیها و راحتی:
- روکش فرمان چرمی
- فرمان با کلیدهای چند منظوره
- تنظیمات چهار جهته فرمان
- تهویه مطبوع خودکار ردیف جلو
- خروجی هوای تهویه مطبوع ردیف عقب
- چراغ مطالعه سقفی از نوع LED (ردیف جلو/عقب)
- کول باکس
- صندلی چرمی و جیر مصنوعی
- تنظیمات برقی صندلی راننده شش حالته (پشت، ارتفاع، جلو و عقب، نگهدارندههای سر در حالت خوابیدن)
- تنظیمات برقی صندلی سرنشین جلو چهار حالته (جلو، عقب، نشسته، خوابیده)
- تنظیم زاویه صندلی عقب
- امکان خوابیدن صندلی عقب
فناوری و رابط کاربری:
- صفحه نمایشگر LCD تاچ 12.8 اینچ
- صفحه کیلومتر، نمایشگر 12.3 اینچ
- اتصال تلفن همراه
- کامپیوتر رانندگی (رانندگی هوشمند)
- اتصال بلوتوث
- رادیو با پخش صوتی دیجیتال
- دو عدد پورت USB
- هشت عدد اسپیکر
- خروجی برق 12 ولت داخل خودرو
- شارژر قابل حمل
سیستمهای ترمز و ایمنی:
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بر اساس فشار وارده بر هر چرخ EBD
- سیستم ترمز گوشهای و توزیع نیروی ترمز بر اساس چرخش هر چرخ CBC
- کمک ترمز و کمک ترمز اضطراری BAS/EBA/BA
- کنترل ضد لغزش (هرزگردی چرخها) TSC/ASR
- کنترل پایداری الکترونیکی (حفظ پایداری خودرو در هوای بارانی و برفی) DSC/ESC
- ایربگ سرنشین جلو و راننده
- نمایشگر باد لاستیک TPMS
- سیستم اتصال صندلی کودک (ISOFIX)
- قابلیت تنظیم ارتفاع کمربند ردیف جلو
- هشدار باز شدن کمربند ایمنی
سیستمهای کمکی و رانندگی:
- کروز کنترل تطبیقی (کنترل سرعت بنا بر فاصله تا خودرو جلویی)
- دستیار کروز هوشمند (کاهش سرعت در صورت تشخیص خودرو یا مانع جلویی)
- کنترل حرکت در سربالایی HAC
- اتو هولد
- کنترل حرکت در سراشیبی HDC
- رادار پارکینگ جلو و عقب
- دوربین ثبت وقایع
- دوربین دید 360 درجه خودرو (دارای 4 دوربین)
نورپردازی و شناسایی:
- انتخاب حالت رانندگی (Sport - Normal)
- هشدار سرعت بیش از حد
- چراغهای جلو LED
- چراغ روز (دیالیت LED)
- سیستم چراغهای جلو خودکار
- چراغ مه شکن جلو
- تنظیم الکترونیکی چراغهای جلو
- تابلو خوان
- اتوپارک
- رادار نگهداری بین خطوط
- هشدار احتمال برخورد از جلو
- رادار نقطه کوری
دانلود کاتالوگ Nebka-Hybrid.pdf
بررسی طراحی و فضای داخلی اسکای ول HT-i: مقایسه با نبکا ET5 و ویژگیهای کابین
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری اسکای ول HT-i نسبت به مدل برقی نبکا ET5 هنوز هم همان استایل شاسی بلند به سبک خودروهای اروپایی را حفظ کرده است. نمای جانبی و پشت این خودرو کماکان نشان دهنده طراحی شاسی بلند است که در بسیاری از کراس اوورهای چینی امروزی کمتر دیده میشود. این ویژگی طراحی، به دلیل شباهت به خودروهای اصلی اروپایی، میتواند اقبال خوبی را از سوی مشتریان ایرانی جلب کند.
با این حال، نمای جلو HT-i هیچ شباهتی به شاسیبلندهای اروپایی ندارد. این مدل از جلوپنجره مشبک مشابه خودروهای جدید چینی بهره میبرد که طراحی آن را اندکی مدرن جلوه میکند و آن را از نبکا ET5 متمایز میسازد.
در مجموع، استایل اسکای ول HT-i بهطور قابل توجهی پیچیده نیست و حسی از جذابیت و کمی اصالت را القا میکند که میتواند برای بسیاری از مشتریان دلپذیر باشد. با این حال، طراحی فانتزی نمای جلو کمی با نمای جانبی و پشتی تناسب ندارد و این موضوع ممکن است به عنوان یک نقطه ضعف در طراحی این خودرو در نظر گرفته شود.
طراحی داخلی
طراحی داخلی کابین نبکا هیبرید بهطور کلی مدرن نیست و نمیتوان از آن به عنوان یک طراحی نوین یاد کرد. این طراحی به شدت نزدیک به مدل برقی ET5 است و بیشتر شبیه به کابین خودروهای پنج یا شش سال گذشته به نظر میرسد.
به جز نمایشگر مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، و برخی جزئیات همچون شیفتر چرخان در کنسول و پد شارژ وایرلس، این طراحی تقریباً معمولی به نظر میرسد و پیچیدگیهای معمول در خودروهای چینی را به نمایش نمیگذارد. به ویژه فرم تقریبا چهارگوش دریچههای تهویه، قدیمی و غیرهمخوان با سایر اجزا به نظر میرسد.
کیفیت متریال کابین اسکای ول HT-i در سطح قابل قبولی قرار دارد و بهخاطر استفاده از روکشهای چرمی در بعضی بخشها از جمله داشبورد، کنسول آرنج و صندلیها، رضایت نسبی کاربران را جلب میکند.
از نظر فضای کابین، مشکل خاصی درنبکا هیبرید دیده نمیشود؛ زیرا فاصله محوری ۲۸۰۰ میلیمتری آن، فضای مناسب برای پنج سرنشین بزرگسال را فراهم میآورد. همچنین، حجم صندوق عقب اسکای ول هیبرید برابر با ۴۶۷ لیتر است که قابلیت اسکان چهار تا پنج چمدان را دارد. در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم، فضای بار این خودرو به ۱۱۴۱ لیتر افزایش مییابد.
قیمت
قیمت نبکا هیبرید پلاس در بازار ایران حدود ۲ میلیارد تومان پیشبینی شده است که در مقایسه با رقبا ممکن است چالش برانگیز باشد.
مزایا و معایب
مزایا:
- کاهش آلایندگی: به دلیل استفاده از موتور هیبریدی، این خودرو آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی عادی تولید میکند.
- مصرف سوخت بهینه: با هر بار شارژ بهینه از انرژی الکتریکی و سوخت فسیلی استفاده میکند، که میتواند مصرف سوخت خودرو را به طرز چشمگیری کاهش دهد.
- طراحی مدرن و فضای مناسب: فضای داخلی جادار و طراحی مدرن از دیگر مزایا هستند که رضایت کاربران را به همراه دارند.
معایب:
- هزینه بالا: قیمت بیشتر نسبت به خودروهای بنزینی معمولی، از دیگر معایب این خودرو به شمار میرود.
- مدت زمان شارژ: نیاز به وقت برای شارژ و کمبود زیرساختهای مناسب در ایران میتواند یک مانع باشد.
- هزینه نگهداری: تعویض باتری بعد از مدتی نیازمند هزینههای بالایی است که ممکن است خریداران را نگران کند.